maanantai 9. marraskuuta 2009

Kaupunkietiketti

Tämä on jo vanha juttu, mutta silti minusta muistamisen arvoinen. Nelosen jatkuu-tunnuksiin on tänä syksynä löydetty aivan todellista sisältöä. Kaupunkietiketti -animaatiot muistuttavat hyvistä käytöstavoista ja toisten huomioon-ottamisesta. Se kun ei ole aivan itsestään selvää ollenkaan.

Itse joudun muistuttamaan itseäni, että en totaalisesti vetäisi hernettä nenään, jos joku itseäni hitaampi, tietämättömämpi, nuorempi tai vanhempi jättää noudattamatta kaupunkietikettiä, tai ei tee sitä minun mielestäni tarpeeksi nopeasti. Minulla on aika usein tapana aika lailla hermostua kanssaihmisilleni aika pienistä. Vaatii harjoittelua.

Ne joille tämä ei ole vielä tuttu juttu, voivat käydä katsomassa klipit täällä:
http://www.livingdeadpixels.com/Kaupunkietiketti/index.php

Lisäys 16.11.09:
Tässä vielä SwissMiss -blogista löytynyt ohje: "How to be a Good Client"!. Ohjeissa on paljon perää. Oli paljon helpompaa muistaa nämä ja olla asiakkaana ystävällinen, kun itse teki asiakaspalvelutyötä. Nykyisin erityisesti hitaus ja ns. hoksnokan puute saavat meikäläisen pinnan kiristymään. Ongelmasta voi ehkä vähän syyttä suomalaista heikkoa perehdytyskulttuuria ja työn organisoinnissa olevia puutteita. Annan itselleni kuitenkin kiitosta siitä, että työn tilaajana olen mielestäni yleensä aika hyvä yhteistyökumppani. Esimerkiksi pientä, muutaman hengen putiikkia ei mielestäni kannata kyykyttää kohtuuttomilla sopimusehdoilla. Tästä on töissä ollut pientä vääntöä. Uskon sellaiseen kulttuuriin, jossa hyvä asiakas synnyttää toimittajalle aidon halun tehdä homma hyvin. Tärkeintähän on saada hyvää tulosta ja se tavoite usein saavutetaan olemalla joustava puolin sekä toisin. Eikä siten, että ollaan lähtökohtaisesti "tiukkana" joka asiassa ja suhtaudutaan toimittajaan kuin viholliseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti